Meie kohalik võõrustaja võtab reisikirja esimeses osas kirjeldatud olukorra linna tänavatel kokku sõnadega, et teda korruptsioon ei häiriks, kui ta naisel oleks tänaval turvaline liikuda. Vaidleme selle üle pisut, kuna mulle tundub, et taoline suhtumine on vale ja võibki olla kõige kirjeldatu juurpõhjuseks.
Mind jääb kummitama ka ulmelisena kõlav olustikukirjeldus organiseeritud kinnisvara hõivamisest erineva taustaga kriminaalide poolt. Nimelt on Barcelonas esinenud juhtumeid, mille käigus avastab kohalik ühel hetkel oma elupaigast eest kutsumata seltskonna, kes sealt kuidagi lahkuda ei taha. Veelgi enam – nad kuulutavad, et on selle täievolilised kasutajad, aluseks suuline kokkulepe ning kinnituseks mingi kohapeal tarbitud teenus. Selleks sobivat näiteks samale aadressile tellitud pitsagi. Igasugune otsekohene jõu rakendamine nende suhtes oleks seaduse rikkumine, ka politsei poole pöördumine ei aita, kuna kõigepealt tuleb tõestada, et "kährikutel mägra urus" seal viibimiseks õigust pole. Ja kui lõpuks on keiss a la kahe aasta jooksul mitmest kohtuastmest läbi käinud, on tulemuseks sama pinna ühe kuu üüri suurune trahv ning kohustus välja kolida. Tegelikud kulud jäävad aga pinna omaniku lahendada.*
Paarist silma torganud jaburusest veel. Tundub, et harjumuspärasest keskkonnast väljas olles mõjuvad taolised kontrastid ka paremini eristatavalt. Ometi ei maksa neid võtta mitte niivõrd halvakspanu ja irisemise, kuivõrd imestamise ja juurdlemist väärt ülestäheldustena.
Ilmselt on vähe paiku, kuhu reisides pääseks seal üle või ümber pühakodade. Vanas Euroopas eriti. Üks uhkem kui teine, madalatest kivist kantsidest taevasse püüdlevate õrnade arhitektuuripärliteni välja. Keskmise turisti jaoks sageli peamisteks verstapostideks oma reisi planeerimisel. Minu jaoks aga aina enam sümbolid jaburusele, ahnusele ja kurjusele, milleks inimesed headuse sildi all ja Jumala nimel üksteise suhtes valmis on.